ساخت اجاق سوئدی :

از مهمترین مواردی که در طبیعت گردی نیاز داریم پخت غذا هست که علاوه بر نیاز بدن آشپزی در طبیعت لذت زیادی برای اکثرمون داره .

از اونجایی تو کمپ حمل و نقل و وسایل ضروری و همچنین وزن و ابعاد وسایل اهمیت بالایی داره ، باید تو انتخاب وسایل مورد نیاز دقت بیشتری کنیم .

یکی از روشهای پخت و پز در طبیعت استفاده از اجاق سوئدی هست که به اجاق موشکی هم معروف هست به انگلیسی Rocket Stove طبق گزارش ویکی پدیا در آزمایش‌های میدانی در هند، اجاق‌های موشکی در مقایسه با اجاق‌های سنتی ۱۸ تا ۳۵ درصد سوخت کمتری مصرف کردند و در مقایسه با آتش ساده، سنتی، باز و سه سنگی، سوخت مصرفی ۳۹ تا ۴۷ درصد کاهش یافت. 

مته اجاق سوئدی

ایده اجاق موشک از لامپ Argand بود که در سال ۱۷۸۰ به ثبت رسید. یک لامپ نفتی سنتی بود که یک دودکش شیشه ای را در بالای شعله برای افزایش جریان هوا تعبیه کرده بود. این طرح علاوه بر استفاده برای نور، برای پخت و پز و گرم کردن آب نیز به دلیل داشتن قوی‌ترین گرمای بدون دود مورد استفاده قرار گرفت.

اجاق سوئدی کنده درختی هست که یک سوراخ در بالای اون برای خروج حرارت و شعله قرار گرفته و یک سوراخ در کمر کنده درخت هست نقش ورودی هوا و استارت اولیه روشن کردن اجاق را ایفا میکند .

مزایای اجاق سوئدی یا اجاق موشکی :

- اجاق سوئدی یا اجاق موشکی ساختار راحتی داره و وسایل اصلی که نیاز دارید یک کنده درخت نهایتا 50 سانتی هست که تو اکثر جاها تو جنگل و طبیعت پیدا میشه و هزینه ای هم بابتش پرداخت نمیکنید و یک مته چوب دستی هست که قیمت مناسبی داره و نسبت خرید یه اجاق گاز مسافرتی که نیاز به خرید مداوم کپسول هست به صرفه هست .

- با استفاده از اجاق سوئدی دیگه نیازی به حمل اجاق گاز ندارید و فضای بیشتری برای حمل بقیه لوازم ضروری خواهید داشت .

- کاربری آسان و سریع سیستم پیچیده ای نداره و راحت میتونید همجا ازش استفاده کنید .

- دوام زیادی داره و چندین ساعت میتونید ازش استفاده کنید .

- از اجاق سوئدی میتونید هم برای گرم شدن هم روشنایی و هم پخت و پز استفاده کنید در واقع سه کاره هست .

آموزش ساخت اجاق سوئدی

اجاق موشکی ابزارجات

برای ساختن این اجاق زیبا و کاربردی نیاز به یک مته چوب دستی داریم تا بتونیم بدون نیاز به برق و دریل در هر جایی که خواستیم این اجاق رو درست کنیم و برای گرم شدن و پخت غذا ازش استفاده کنیم .

تصویر یک مته چوب دستی ↓

مته چوب دستی فروشگاه ابزارجات

این نوع مته ها ( مته های چوب مارپیچ ) در بین صنعتگران چوب محبوبیت زیادی دارند زیرا فقط مخصوص سوراخ کردن چوب طراحی شدند . 

به غیر از ساخت اجاق سوئدی در طبیعت مصارف دیگری هم دارد ، ساخت میز و صندلی ، ساختن پناهگاه ، ساخت کلبه چوبی و بسیاری از مصارف دیگر استفاده میشود .

در قسمت بالای مته یک لوله 5 سانتی طراحی شده تا به وسیله یک اهرم مثل یه چوب حدودا 20 سانت (کمتر یا بیشتر مهم نیست ) که  در واقع کار دریل رو انجام میده میتونید بچرخونید و هر نوع چوبی رو به سرعت و راحت سوراخ کنید

مطابق تصویر زیر :

مته دستی چوب ابزارجات

مته چوب دستی توسط یک تیغه که قابلیت تیز شدن رو هم  داره چوب رو سوراخ میکنه

تصویر تیغه مته چوب دستی :

پیچ نوک مته چوب برای این هست که اولا مته از مرکز کار منحرف نشه تا سوراخ صاف و با کیفیتی ایجاد کنید و اینکه با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کنه که نیازی به نیرو و انرژی زیادی نداشته باشه ، قسمت های مارپیچ وسط مته هم برای بیرون امدن براده های چوب طراحی شده تا سرعت و کیفیت و دقت کار بیشتر بشه

مته چوب

برای برسی و خرید انواع مته های چوب دستی میتونید از طریق لینک زیر لیست انواع مته های چوب رو مشاهده فرمایید :

لیست قیمت مته های چوب دستی